Temmingen av havet fortsetter

Kappløpet i Golfo di Venezia fortsetter. Kampen er intens. Ingen vet om venetianerne vil vinne. Men de kjemper med store ressurser.

slusene (6)Fra sidelinjen er det uendelig spennende. Fra mine første besøk i lagunen i 2009 og 2010 har byggverket begynt å ta en forståelig form. Som du kan se på den første siden om slusene, bygges det en kunstig øy utenfor Punta Sabbion. Her skal det bygges nødhavn, sluser for småbåter og de enorme vannportene som skal lage terskelen 110 centimeter opp.

slusene (3)slusene (2)slusene (4)Dette arbeidet er nesten uforståelig uten å ha vært i området. Det er bare enormt. Ser du på et kart går det en lang landtarm på yttersiden av lagunen i hele dens lengde. Først tangen fra Jesolo og ut til Punta Sabbioni hvor Camping Marina di Venezia er. Så øya Lido, deretter neste øy mot Chioggia. I alle disse tre passasjene skal det bygges porter. 

Denne artikel du leser nå, er ikke bygget på andre fakta enn  dem du finner i forrige artikkel. Pluss egen observasjon. For meg er det noe av det magisk tiltrekkende med dette området.

slusene (5)

Naturen er paddeflat, hele landskapet er bygd opp av finmalte alpefjell som er drevet ut fra Dolomittene og alpene. Historien er broket og den har med alt. Hunneren Attilla som jaget folket ut på øyene i sumpen. Kunsten som vokste opp. Flyktningene som bygde seg opp til en slags halvstor utgave av romerne, de erobret store deler av Middelhavet, deriblant Istanbul. Og Marco Polo som reiste ut  her i fra. Den bakre arkitekturen som er en sammensmeltning av øst og vest. Og moderne teknikk. En kamp mot naturen, kanskje hardere enn på 600-tallet da de flyktet.slusene (7) Kanskje tøffere enn da den 168,5 cm høyere general Napoleon Bonapart beseiret bystaten for aller første gang i 1797. Alt dette opplever du på en liten båttur fra Punta Sabbioni til Markusplassen. Blir du ikke fasinert av det ene, så får jeg håpe du blir grepet av noe av alt det andre!

Se også fyret ved Punta Sabbioni