Den hemmelige veien

Denne veien har du garantert aldri kjørt før - for hvorfor skulle du gjort det? Svaret finner du her. Bli med til Lauviksvegen.

kanalvegen3kanalvegen2For danske lesere: Veg og vei betyr det samme på norsk, det første nynorsk, det andre bokmål. Vei uttales vej.Og veg uttales veg, men også vej om du bor i byen... Spør etter Lauviksvejen og på Dalen vil de vise deg hvor den er.

Uansett, kom deg til Dalen.  Den mest spekatukulære veien å ta, er å kjøre vei nummer 45 ut av sentrum - med vannet i ryggen. Sving til venstre når 45 møter 38 mot Skafså. Veien er bratt og svingete og det er en god ide om du har plassert campingvognen igjen her nede.Kanalvegen Veien snor seg som en slange oppover fjellsiden. Dette er ikke noen skummel vei, og er i bruk som gjennomfartsvei hele året, også sfor store kjøretøy. På toppen går 45 til høyre, dit skal ikke du. Det er pent der også, men da kommer du et helt annet sted. Følg 38 til du se et skilt med Bandaksli til venstre. Ta den.

Det er her du ikke skal ha med campingvognen. Du vil klare å kjøre, men når du møter en tømmerbil, er det du som må gå baklengs. Det vil du ikke. Garantert.

kanalvegen4Se også her

Nede i bunnen ved vannet, er den hemmelige veien. Den har ikke asfalt og går til venstre. Faktisk er den så ny at den ble etablert en gang i 90-årene. Tida er inne til  å kjøre videre etter at du har lagt i penger til bomveien som dukker opp etter litt. Der er prinsippet slik at du har en grønn postkasse du henter en liten konvolutt ut av. Legg pengene opp i og ta vare på kvitteringen.

kanalvegn55Dette er en vei som er ukjent også for dem som er fra Telemark, bortsett fra de lokale, selvsagt. Og egentlig har du ikke behov for å kjøre her om du ikke bor her. Eller om du har veldig lyst til å se hvordan det ser ut. For inntil denen grusveien ble bygd, fantes det ingen andre muligheter til å se denne naturen her inne uten å komme vannveien.

Når du har kommet hit, kan du se over til andre siden