Etappe 8 2010 Hopper fra øy til øy

BuranoDet er ikke bare Pisa som har sitt skjeve tårn. Faktisk tror jeg så godt som alle tårn i Italia er skjeve. I alle fall klokketårnet på Burano. Fordi vi har rikelig med tid, fant vi ut at vi like gjerne kunne hoppe fra øy til øy rundt Venezia.Buranos hovedkanal

Murano som vi besøkte tidligere, er glassøya. Det er også den desidert mest kjente av øyene rundt Venezia. Men Burano er usannsynlig mye mer vakker. Ha oss unnskyldt, men dette er en øy som virkelig er anderledes. Da vi kom til øye litt over klokka 10 en lørdag formiddag, sov nesten hele øya. Rutebåten ut hadde kanskje fem-seks passasjerer i tillegg til oss. Det var alt. Litt seinere på dagen eksploderte det, plutselig hadde den samme båten mer enn hundre på en tur. Men da hadde vi hatt gatene for oss selv lenge...

KniplingBurano er kjent for to ting.Det ene er kniplinger, det andre er farvene på husene. I kraftige pastellfarver lyser øysamfunnet bokstavelig talt opp. Jeg var forberedt på forhånd, men likevel ble jeg overrasket da jeg så det i virkeligheten. Burano er virkelig noe for seg selv.

Ekstra flott er det med denne øya fordi den er liten, betydelig mindre enn Murano. Derfor rekker du over det meste av øya på en times tid. Det er selvsagt før du går i butikkene. PaveOg det vi gjorde, og selv om kniplinger ikke er det som vi har mest sans for her i verden, er det veldig fascinerende å se på det kompliserte håndarbeidet.

Kirken med det skjeve tårnet, kommer jeg tilbake til seinere. Den er faktisk verdt en egen omtale. Ikke fordi den har en statue av paven, snarere på grunn av en av de andre statuene inne i kirken. Og kirken i seg selv.

Da vi først hadde kommet oss til denne øya, kunne vi like gjerne ta det helt ut. Torcello ligger bare en kort tur unna. Og selv om det i dag kun bor noen få mennesker der, går det ganske ofte ferje dit. Avgangstidene er lette å huske, ferjene går umiddelbart før du kommer til ferjekaia og så må du vente en halv time...

Om det var stille på Burano, så er det ultrastille på Torcello. Marco Polo flyplassen ligger faktisk rett bortenfor innen synsvidde. Men utenfor hørevidde. Vi brukte ikke lange tiden på øya, faktisk er det ikke mer enn et kvarters gange fra vannbussen og bort til huskrullen med den berømte kirken.Torcello

Hele turen går langs en gangsti ved kanalen. Fullstendig uten skygge. I dag hadde vi temperaturer et sted mellom 33 og 36 graders og svært høy luftfuktighet.

I øyeblikket skal jeg innrømme at jeg vet ikke veldig mye om denne gamle kirken, men det akter jeg å finne ut. Inne har den noen vanvittig enorme  mosaikkarbeider som nesten tok pusten av oss da vi kom inn. Fullstendig uventet.

BasilicaHele øye holder på som resten av lagunen, å rase i havet. Derfor var det i somme en del arbeid her. Det var det også på klokketårnet på kirken. Det eneste skåret i gleden denne dagen var temperaturen, men vi sto det over. Tre andre i området har derimot ikke gjort det. I følge vår italienske nabo har tre personer dødd på grunn av varmen, men alle eldre mennesker. Selv de lokale sier det er ekstremt og unormalt varmt vær her nede. Det er en rimelig kontrast til at vi i Tyskland måtte ha på varmekabler i gulvet og ha på varmeovn på kvelden...

BuranoDen siste øya vi besøkte var Lido, den gamle og berømte badeøya rett utenfor Venezia.Dette besøket ble kort, mest på grunn av varmen. Kombinasjonen med å gå konstant, høy temperaturen og ditto luftfuktighet legger en demper på gågleden. Likevel fikk vi med oss litt av hvordan denne øya skiller seg ut i fra de andre her nede: Den har biler. Og den har hotell helt tydelig bygd for tykke lommebøker...Lido