Etappe 1 2010 Landet alle glemmer

Nærum CampingNærum camping ved KøbenhavnFør trodde jeg det var to ulike typer mennesker. Dem som ser fotball på tv, og oss som gir blaffen. Nå vet jeg at noen skal se for enhver pris. Som i dette tyske teltet i Danmark hvor det knapt vil være plass til noen større tv enn 10 tommer... Rasteplass ved E6 rett før Gøteborg

Vår tur startet i 2010 den 17. juni og meningen var å komme i alle fall et stykke ned i Sverige.Uvanen om å kjøre rett til Tyskland allerede første dag skulle brytes. Og det vi klarte. Men vi stanset første natt i Nærum, et lite stykke nord for København. Eller 580 kilometer fra Skien. En slik etappe betyr at det meste vi får sett av Sverige, er toalettene langs veien. Som dette litt nord for Gøteborg. Og hva mer behøver man på den første dag av ferien?

 

 

Møte på NærumFlott er det i langs veien, men siden vi har kjørt E6'n en del ganger, føler vi at vi ikke behøver å stanse for hvert hushjørne. Som alltid kjører vi Helsingborg - Helsingør, fordi brua er bare like dyr, 45 kilometer omvei og bortkasting av tid. Dessuten er det litt nostalgi å kjøre over ferjesambandet. Sånn er det bare.

 

 

 

 Mer eller mindre tilfeldig havnet vi på Nærum Camping. Skjønt helt tilfeldig var det knapt, vi ble anbefalt den via diskusjonsforumet til Fuldawww.campingferie.dk og derfor valgte vi denne plassen. Det er en flott, middelstor plass med bra fasiliteter.Plassen vil være et suverent utgangspunkt for å utforske København, med tog i kort avstand fra plasssen. Vi derimot var fornøyd med en god natt søvn og deretter gjøre det klart for etappe to nedover i Tyskland. Men ikke før vi hadde tatt en nærmere titt på dette fartøyet. En Honda Goldwing med hjemmelaget sidevogn. Svensk må vite. Og laget av bildeler for tjue år siden.

Skilt ved München Nå ja. Ferden gikk videre rett syd. Forbi Hamburg på A1 og skiftet over til A7. Smertefritt og like køfritt. Opprinnelige var planen å stanse dag to i Soltau på Campingplatz Scandinavia. Men på dette tidspunktet hadde jeg begynt å forstå meningen med Tempo 100 godkjenningen. 100 kilometer i timen i reel hastighet, det vil si 100-110 km/t på speedometeret får turen til å gå som en lek. Det siste er nok likevel en sannhet med modifikasjoner. For når hastigheten blir så høy, vil det gå riktig ille om du har slurvet med sikkerheten. Pinlig nøyaktig lasting, riktig lufttrykk, stabilisator og aller helst ATC eller lignende antiskrens system er en selvfølge. Samtidig også god avstand sidelengs til alle større biler du enten kjører forbi eller blir forbikjørt av.

Turen i år er også den første med den siste bilen. En Mondeo -09 modell. Den er bare super foran 1600 kilo campingvogn. Motoren gjør det til en lek å kjøre på Autobahn uten stress, på samme måte som kreftene gjør det mulig å øke farten om situasjonen tilsier det under en forbikjøring av trailer på fler-felts vei. Natt nummer to ble tatt ved Fulda, på en nydelig plass tett på en golfbane. Fremdeles skjedde ikke stort på denne turen. Point Alpha er bare 40 minutters biltur unna, men det går bare ikke å oppleve alt på en tur. Ei heller fikk vi tatt turen innom og sett på verdens tredje første datamaskin - laget av mannen som fant opp den første i 1930-årene. Men München kallet...

MunchenEn gang underveis, omtrent ved Hildersheim, røyk det kraftig fra bilen, men heldigivs viste det seg å være partikelfilteret som brant av forurensning. Men røyken var så kraftig at jeg var nær ved å hente noe å slukke med. Mens jeg lukket opp panseret, var jeg klar til å evakuere - men siden vifta på bilen fortsatte å gå, forstå jeg at dette var DPF som gikk på overtid etter å ha slitt med 1600 i høy hastighet i noen timer. Her var meningen vi skulle legge oss inn på Campingplatz Nord-West,men da vi ankom i regnvær en halv time inn i den to timer lange middagspausen, fant vi det like greit å rygge ut og finne fram til denne campingplassen i stedet. Den første var - om ikke luguber, så veldig nær. Vi er stadig 8 kilometer fra innerste sentrum av München.

Tyskland er landet alle glemmer - og det burde de ikke ..!