Frristet til å kjøre litt fortere med campingvogna gjennom Tyskland?Det er svært enkelt å få vogna godkjent for høyere fart på Autobahn.
Har du kjørt vogn på transportetapper gjennom Tyskland noen ganger, er fristelsen står til å kjøre litt fortere enn de 80 km/t som er tillatt med tilhengere. Vogntog ligger gjerne helt opp i mot den elektroniske sperren som er påbudt, nemlig rundt 85 km/t. Praksis følger du vogntogene om du setter fartsholderenpå 95 km/t. Da kan du ligge likt med de store og slipper hele tida å passe på dem som kjører forbi deg. Kjører du fortere, blir det du som hele tida må jage. Det er kanskje greit på en kort tur, men skal du ligge på autobahn hele dagen, kan det blir slitsomt. Særlig vis du i tillegg er utstyrt med samvittighet og en grunnleggende respekt for loven.
Derfor kan du godkjenne vogna de for Tempo 100.
Applus Bilsyn gjør det i Danmark. Selv fikk vi godkjent vår Fendt i Helsinge - cirka 20-30 km vest for Helsingør. Men firmaet har flere kontorer rundt om i Danmark. Du kan selvsagt også stikke innom og få godkjenningen i Tyskland hos tyske myndigheter.
Hva som blir undersøkt, er egentlig såre enkelt. Først og fremst om vogna di er egnet for 100 km/t. Det betyr at dekkene sjekkes, både alder, bæreevne og hastighetsmerking. Dernest kontrollerer man om understellsnummeret stemmer med ditt vognkort.
Dette må vognen oppfylle:
Egnethet for 100 km/t
Bremser
Stabilisatorkobling
Dekk som er merket for minst 120 km/t
Dekk som er yngre enn 6 år
Vognen må ha støtdempere
Dekk som har tilstrekkelig bæreevne for vekten til vognen.
I tillegg må trekkvognen i seg selv være tyngre enn campingvognen egenvekt. I praksis er dette bilen tom, pluss 75 kg for fører og 50 kg for ulike væsker slik at bilen er kjøreklar.
Selve kontrollen tok for vårt vedkommende fem-ti minutter pluss utfylling av papir. Umiddelbart fakset kontrolløren over resultat og vognkortet til Applus' kontor på Padborg - den dansk/tyske grense. Kontrollen gjorde vi mandag, lørdag hadde vi Tempo 100 skiltet i posten i Skien med tyske myndigheters velsignelse.
Prisen for moroa er 500 danske kroner inkludert 120 kroner i gebyr til borgermesteren i Flensburg.
Etter at godkjenningen er i havn, er dette noe som følger vognen også ved salg. Det er førerens plikt til enhver tid å sørge for at vogn og bil tilfredsstiller reglene.
I Danmark er det krav til at vognen skal vises annethvert år. Har du ikke gjort det, kan det være greit å sjekke om bremser og annet fungerer som det skal med jevne mellomrom.
Du kan også ta kontakt med Applus fra Norge, fylle ut skjemaene på nett og få vignetten ferdig på stedet når du kommer ned for kontroll. Alternativet er som her å få den ettersendt.