Fendt Opal 540 SG

Advarsel, denne artikkel er ikke skrevet objektivt, snarere i lykkerus over nettopp ha blitt eier av en Fendt Opal 2013.  Og akkurat derfor synes jeg vognen har fortjent en liten omtale...

Opal 1 5Opal 1 3Opal 1 6

Ikke mange kjøper Fendt i Norge. Det er trist. Her hjemme er vognene nærmest for en kuriositet å regne. Da er tilfelle motsatt i Tyskland. Når du kommer inn på en campingplass er det Fendt så langt øye kan se. Spesielt når du har beveget deg langt syd i landet. Ikke så rart, det er jo her merket blir produsert. Nærmere bestemt i Mertingen. Fram til 1997 laget fabrikken både traktorer og campingvogner, men i det året ble hele konsernet solgt til det amerikanske selskapet AGCO cooperation. Firmaet hadde langt tradisjon innen landbruksmaskiner, og akkurat det ønsket det å fortsette med.

Opal 1 8

Året etter solgte de derfor ut Fendt, til Hobby gruppen i den andre enden av Tyskland.

Disse to merkene lages helt separat, slik som for eksempel VAG gruppen proudserer både Skoda, VW og Audi  ved ulike fabrikker, men med noen felles kompontenter.

La det være nok historie. Vi har kjørt fem i nesten seks år. Nærmere bestemt 35 000 kilometer og 331 overnattinger. Siden det har gått smertefritt, ser vi ingen grunn til å velge noe annetOpal 1 10. Rett nok er det mange vogner som er flotte, men dette har også med kjærlighet å gjøre. Og vår kjærlighet går til nettopp denne bayerske vognen. Sånn er det bare. Alt kan ikke beskrives med fornuft.

Hva vi har savnet tidligere, er en gasskasse med dør som går rett opp. Det har vi her, men det er det snart på alle vogner. Uansett er det noe vi ser fram til å ha. Sykkelstativet skal ikke stå bak på en campingvogn - det gjør dem mer ustabile og setter dem hurtigere i skrens. Derfor vil vi ha det i front.Opal 1 11 Det forrige fra Fiamma - et XLA Pro 200 - gjorde en god jobb, men det var ulidelig å skru skruene opp og ned for å tilte syklene. Dette er laget spesielt for Fendt av Fiamma og har splinter i stedet. Det sparer du ganske mye tid på. I alle fall om du klarer å holde på splintene...

La oss stikke inn i vognen. Vi har en SG, det vil si at vi har to enkeltsenger. Akkurat som i vår gamle vogn. Ikke så trist som det høres ut som, fordi vi har også en uttrekkbar sengebånn og en madrass til å legge opp på. Vips, vi har en seng på 200 x 210.Opal 1 19 Det er slikt som gjør det mulig for oss som kryper opp i mot to meter uten sko, å bruke campingvogner!  I den gamle Topas fra 2007 hadde vi senger med fjæring. De har vært svært gode, selv for undertegnede som slett ikke er noen lettvekter. I denne er det en såkalt komfortskum. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk, men etter de første netter virker det somom det faktisk kan være rett så komfortabelt.

Kjøleskapet er et Dometic Tower, smalt og høyt. Det rommer 140 liter inkludert en 12 liters fryser. Dette er også forskjellen på  SG og TG. TG har lite kjøleskap, og i 540 er den også speilvendt. Kjøleskapet vet vi lite om, men det har i alle fall virket så langt. Her er det også montert inn en automatisk vifte bak kjøleskapet. Hensikten med denne viften er ved vedvaren høy varme - som typisk i Italia - så vil viften slå inn og fjerne den varme luften som kjøleskapet produserer. Tanken er da at det skal få høyere effekt. Det er nemlig et problem i varme strøk, fordi kjøleskapet ikke har komprossor som kjøleskapet ditt hjemme.  Et tips er også å sette kjøleskapet på gass i varme strøk, da er nemlig effekten bedre.

Opal 1 14Opal 1 13

Opal 1 15Helt i front er salongen. Putene skiller seg fra 2007 modellen ved å være vesentlig mer behagelig å sitte i. De er harde, men ikke steinharde. De har også en krumming i ryggen som passer sånn nogenlunde til korsryggen.

Farvene i salongen er også litt mer moderne enn hva det var på vår gamle Topas - men det skulle blott mangle om det ikke var forskjell på 2007 og 2013 modeller.

Denne vognen er en 230 vogn, fordi vi foretrekker å kjøre rundt med en vogn i denne bredden i stede for en 250. Sånn er det bare. Prisen er selvsagt at det blir noe smalere innvendig, til gjengjeld er det romsligere mellom midtstripe og kanten...

Kjøkkenet i vognen er blitt bedre utnyttet fordi kjøleskapet ikke er under benken. I stedet er det nå tre store skuffer og en krydderhylle med trådinnsats. Perfekt for vår smak!  De tre blussene er også lettere å komme til fordi de ligge ved siden av hverandre.

Opal 1 17Det store blusset har 2,1 kW, det lille i midten 1,0 kW og det til høyre er på 1,8 kW.

Vi satte også pris på at det er montert metallkran i kjøkkenvasken. Ikke noe some viktig, men det gir litt mindre plastikkfølelse - naturlig nok.

Mikrobølgeovnen er montert inne i et overskap, i stedet for under benk som i vår forrige vogn. Nytt er det også at det er montert en mikro med et navn som er mulig å uttale med vestlig tunge: Nemlig LG.  I alle fall plasseringen gjør det litt lettere å betjente, så slipper vi å sitte på huk når ting skal ut og inn. Akkurat det gjelder også kjøleskapet som er montert med et skap under seg.

I taket er det her montert en Dometic B2200 mellom lukene. Den er montert på fabrikk. Det betyr også at den er montert med to inntak for strøm på vognen. Dessverre er det Trumatic'n som er den som er på det nye stikket. Det betyr at det kreves en overgang fra den ene ledningen til den andre - eller to ledninger helt fram til stolpe. I så fall kan du peise på med mer strøm. Men det er veldig sjelden du har behov for både Trumatic og klimaanlegg samtidig...

Opal 1 20Opal 1 23

Badet er kanskje en ørliten tanke større enn det gamle, men ikke større enn at jeg med min størrelse føler meg litt som en elefant der inne. Likevel er det mer en stort nok til at jeg kan gjøre det som skal gjøres på slike rom. Noen vil sikkert synes det mangler en dusj, men da vil jeg si at det er ikke noe poeng å bygge campingvogner så store at jeg også kan bruke dusjen...

Så litt for enda mer spesielt interesserte. Nemlig hvordan vognen ser ut inne i. Her er det Truma som gjelder.Opal 2 Vi bruker vognen hele året, men gidder ikke være på camping når de blir nevneverdig kaldere enn 15-20 minus. Da er det fremdeles fint inne, men det er jo også bare der det går an å være. Derfor nøyer trives vi med Truma, som fungerer helt supert. Og vognen har også svart til forventningene hittil. Den er foreløpig prøvd til  - 10 grader, og det er intet problem å holde høy temperatur.

Som du ser på bildet er varmt og kaldtvannet montert på luftslangene. Et smart trekk er å vente med å fylle vann til vognen har fått litt lunk. Da skal det mye ti for at rørene skal fryse.

Opal 1Se også på bildet med varmeslangene. Her er det små slanger ut fra hovedslangene og opp bak luftspaltene i veggene rundt i hele vognen. Dette øker komforten med luftvarme og fjerner savnet etter vannbåren varme.

 I vognen er det selvsagt gulvvarme. Det er kun 56 W/meter, men akkurat nok til at det ikke blir gulvkaldt.