Ta svingene på langs

Ålreit, jeg skal innrømme det. Det bor nok en liten utstyrsfreak i magen min. Og der skal han få bo. For sikkerhet er ikke noe jeg er villig til å fire på.


ATCATC koblingDerfor er det ingenting på bildet du ser her som er 100 % nødvendig, men jeg forstår ikke hvordan noen våger å kjøre uten i alle fall noe av det.

Helt ut til venstre ser du AKS 3004, det er standard på Fendt og på de fleste andre vogner. Er det Hobby du har, så er det Winterhoff som er produsenten. Hva som er best, er egentlig en uinteressant diskusjon. Begge gjør jobben sin.

Enkelt sagt er dette en stabilisatorkobling. Du klemmer ned håndtaket og fire bremseklosser klemmer inn over kula inne i hansken på draget. Jobben disse gjør, er å gjøre koblingen mellom bil og tilhenger mye stivere. Når vogna forsøker å vingle litt til siden, bremser stabilisatoren ned bevegelsen. Ideelt i normal hastighet gjør den jobben så bra at du ikke merker noen vingling.

Bremseklossene foran og bak gjør den samme jobben den veien. De redusere dykking og løft på tilhengeren. Dette er en minst like viktig jobb som å bremse sideveis bevegelse. Når hastigheten blir høy nok, vil alltid tilhengeren gå ut i skrens. Denne hastigheten kan godt være høyere enn du noen gang våger å kjøre, men den kan også være mye lavere. Faktorene som virker inn er mange. En av dem er om tilhengeren hopper opp og ned. Når dette skjer, reduseres kreftene som holder hjulene nede på veien, samtidig som følsomheten øker for krefter som virker sideveis.

I følge reklamen til Al-Ko  friksjonskobling  reduseres den kritiske hastigheten med opp til 20-30 %.

Skal du ha sikker gevinst, betyr det ikke at du skal øke fra 100 km/t til 130 km/t på tyske motorveier. Det betyr at du og de andre på veien, vil ha en tryggere tur om du fortsetter i samme hasitighet, men med sikkherhetsustyret koblet inn.

ATCJeg er glad i å bruke både bukseseler og belte. Stabilisatoren øker sikkerheten, men eliminerer ikke sjansen for å gå ut i sladd. Det gjør heller ikke Al-Ko ATC, men den fungerer litt som støttehjul om uhellet er ute.

Enkelt sagt er det den blanke boksen du ser på bildet. Elektronikken inne  i den registrerer sideveis bevegelse. Blir slengen av en viss kraft, slår den inn. Får du flere slenger etter hverandre, slår den. Men den skal ikke slå inn når du svinger - selvsagt.

Teknikken deretter kjempeenkel. Påløpsbremsen er koblet til boksen. Når boksen gir signal, stramme bremsene med en hvis prosent. Jeg tror det kun er 10-15 prosent. Dermed strekker vogntoget seg ut og skrensen tas inn.

Dette er ikke like sofistikert som på ESP, men det er en enkel utgave av det. Den koster rundt 6-8000 kroner og er vissnok enkel  å montere for dem som kan det. Hos AutoCaravan monterte de den for meg på et par timer, og da hadde aldri montøren tatt i boksen før.

Du trenger konstant pluss på pinne 9 på et 13 pinns stikk for å forsyne den med strøm.

Se på denne lenken her hvor mye bevegelse det kan bli bak bilen - og dette er med bil som er godt sikret med ESP


Etter rundt 40 000 kilometer med ATC'n, er det bare en gang jeg vet den har slått inn. Det var i kraftig sidevind i Danmark. Det opplevdes slik at jeg først merker en kastevind som dytter vognen min sideveis. Umiddelbart etter kjenner jeg vognen holder meg igjen. Den bremser uten at jeg bremser. Jeg vet ikke jo ikke hvordan det ville gått uten, men den gjorde i alle fall jobben sin.

Min boks er en av de aller eldste, produsert tidlig i 2007. I 2012 har den sluttet å virke, den gir feilmelding. Al-ko tar dette alvorlig og etter å ha kjørt noen enkle prosedyrer for å nullstille den, sender de straks en fra lager i Sverige. Til gjengjeld vil de ha den gamle boksen tilbake, slik at den kan sendes til Tyskland. Det kaller jeg service.

Den nye boksen ble montert på min nye vogn. Denne er spesielt tilpasset Al-Ko understell, men tilsvarende systemer leveres til andre understell.