Når vogna kjører alene

Motor på campingvogna revolusjonerer campinglivet. Aldri mer en sommerfugl i magen, aldri mer vond rygg!

MoverFjernkontrollFor dem som ikke kjenner til dette systemet, så er det enkelt sagt en elektromotor på hvert hjul. De er koblet sammen og styres via fjernkontrollen.Egentlig såre enkelt.  Du kan lese mer om detaljene på sidene til den norske importøren   Neptus

Enkelt sagt betyr det at du slipper å skyve vogna. Siden 2007 har vært vår første sesong med CV, er det kanskje noen som funderer på hvorfor vi kjøpte en slik uten å prøve hvordan det ville være å dytte. Tenk gjerne det, men jeg har snakket med så mange mennesker som har ødelagt ryggene sine på å dytte til vogner, at jeg tenkte jeg kunne la skjebnen finne en annen vei for min rygg. Det er da ikke nødvendig å vente til du får vondt med å anskaffe en?

MoverFire sesonger med motor bekrefter bare at dette var riktig investert! Se også hvordan den går sammen med vognrulle.

Største ulempen er at den koster 24.000 kroner pluss montering. Men jeg mener den er verdt hver krone. Selv til innkjørselen vår hjemme, er den gull. Bakken er kanskje ikke så bratt, høydeforskjellen ligger på en drøy meter, men så skal vogna lirkes inn rundt hjørnet på carporten. Forrige eier av huset hadde også vogn, en Hobby på omtrent samme størrelse som vår. Han hadde vissnok alltid behov for hjelp av naboer når han skulle ha vogna opp et par ganger i året. For oss som kan finne på å reise ut hver helg, ville det ikke vært holdtbart. Derfor la vi også asfalt i stedet for den løse singelen som var der tidligere.

Mover hjemDet er jo ikke nødvendig å oppsøke problemene. 1600 kg er tungt, basta bom!

Vi valgte SE i stedet for kun S. Forskjellen er at her går valsene rett på med et tastetrykk. Ikke mye jobb sikkert å få dem på uten, men igjen; skal du først ha høy komfort, kan du like gjerne gjøre det fullt og helt. Seinere er det lansert en ny utgave med "R" etter.

Du trenger batteri, men kan godt bruke det du allerede har i vogna. Du må ha minst 60 Ah, men vi valgte 115 Ah for å være på den sikre siden. Ulempen er at dette blir tungt,men vår vogn har relativt høy lastekapasitet (skrapet veier den rundt 1250 kg) Du vil leve godt med et batteri på 75-90 Ah.

Erfaringene etter å ha kjørt 25.000 kilometer med vogna og campet over 200 døgn er at dette er gull. Prisen er nok til å kjøpe en god luftkondisjonering som heller ikke ville vært noe tyngre, men det er lettere å sovne om kvelden om ryggen er frisk og du svetter, enn om du svetter på dagen og ligger i en sval campingvogn med verkende rygg.. Selv ikke i Italias varme har vi drømt om klimaanlegg i bytte mot motoren på vogna.Sporene forteller det meste. Med Truma snur du vogna uten å flytte den. Her har jeg parkert vogna i veien, snudd den 90 grader med Mover og kjørt den på plass. Det tar cirka 2 minutter innen den stor i vater på kile...

Hva som kan sies, er at batteriet kanskje er i største laget. Det er i overkant dimensjonert, her er vi aldri i fare for å slippe opp for strøm, På den annen side, det er ikke så mange kilo ekstra...

Se også "En trang historie" - du finner den ved å søke på "trang"