Euro Aksel - en side for spesielt interesserte

DeltaDette er siden du aldri har søkt etter på internett. Dette er siden du aldri hadde tenkt deg å lete etter noe sted. Hvorfor finnes den da?

Vel. Jeg har lurt på det.., nemlig hvordan Delta akselen til Al-Ko egentlig ser ut. Altså under vognen. Og her ser jeg det. Jeg nekter å tro at verden er så liten, derfor tror jeg at det er flere enn meg som kan ha glede av å se hvordan det ser ut der under vogna.

Og skal vi først vise vogna under, kan vi like gjerne slenge på dette bildet også.  Faktisk har jeg lurt på om jeg i det hele tatt har en Delta-aksel, siden det står i papirene til vogna at det er en Euro-aksel. Al-ko sier på hjemmesidene at de har tre aksler, nemlig Compact, Euro og Delta. Da trodde jeg det bare var en mulighet, men det var to. Jeg behøvde ikke under vogna. Derimot har min Canon Eos5D vært en tur der innunder. Her viser den deg det meste du ikke trenger å vite.

Det spesielle med denne akselen er at den er sekskanten og fylt med gummistaver. Inne i mellom disse gummi stavene, er det plassert trekantrørene som er festet til hjula. Og slik fungerer enkelt fortalt fjæringen.

Deltaakselen er i tillegg vinklet, for å øke stabiliteten på tilhengere og bobiler som har høyt tyngdepunkt. All teori kan ikke jeg så mye om, utover at det fungerer i alle fall på min Fendt.

På bildet over ser du en firkantet aksel til rett foran hovedakselen. Det er ingenting annet enn forbindelsen mellom de to enhetene til  Truma Mover SE som er montert på. Vogna står på en vognrulle.

Du ser også en sort boks bak akselen. Det er en også en Al-ko dings, nemlig ATC. Her ser du ganske tydelig hvordan denne boksen er montert rett bak krysset der hvor bremsene splittes i to. (og røret på kryss er avløpet fra kjøkkenetet)